Tel: 609-001-779 lub 601-437-436| E-mail: sbb@laboratorium-sbb.pl
Zanieczyszczenie powietrza to problem, z którym boryka się praktycznie każdy kraj na świecie. Z różnego rodzaju instalacji w procesach technologicznych wydobywają się duże ilości szkodliwych substancji, które bardzo negatywnie wpływają na stan powietrza. Niestety mało który przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że emisja niektórych zanieczyszczeń wymaga specjalnego pozwolenia. Co warto o tym wiedzieć? Jak uzyskać pozwolenie na emisję zanieczyszczeń? Sprawdź to poniżej!
Regulacje prawne dotyczące emisji zanieczyszczeń do powietrza dotyczą tych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność wyposażoną w instalacje odprowadzające lotne zanieczyszczenia. Zgodnie z prawem każdy właściciel przed rozpoczęciem takiej działalności powinien sprawdzić, czy będzie niezbędne pozwolenie na emisję lotnych zanieczyszczeń – jest to zależne od ich ilości.
Jeśli okaże się, że konieczne jest pozwolenie na emisję, to warto wiedzieć, że ich wydawaniem zajmuje się odpowiedni organ ochrony środowiska. Aby je uzyskać, należy udać się do odpowiedniego do miejsca zamieszkania organu. Oprócz tego możemy tak się udać, aby pozyskać cenne informacje dotyczące emisji zanieczyszczeń. W takim miejscu możemy dowiedzieć się m.in.:
To pytanie, które zadaje sobie wielu przedsiębiorców. Odpowiedź na nie jest dość prosta – nie zawsze wymagane jest pozwolenie na emisję zanieczyszczeń. Jest ono niezbędne tylko wtedy, gdy emisja przebiega w sposób zorganizowany – czyli poprzez komin lub wentylację mechaniczną. Doskonałym przykładem działalności, w której spotkamy się z takim sposobem odprowadzania zanieczyszczeń, są kotły grzewcze, czy chlewnie.
Należy wiedzieć, że czasem pozwolenie na emisję zanieczyszczeń jest potrzebne w przypadku niezorganizowanej emisji. Warto tutaj podkreślić, że w niektórych przypadkach zamiast pozwolenia, wystarczy, że zgłosimy naszą działalność do odpowiednich organów.
Aby uzyskać pozwolenie na emisję zanieczyszczeń, należy udać się do miejscowego organu ochrony środowiska, gdzie powinniśmy złożyć wniosek wraz z kilkoma innymi dokumentami. Nie obejdzie się również bez pozwolenia mówiącego, że wnioskodawca ma prawo do występowania w obrocie prawnym. Niezbędne jest również pismo będące streszczeniem wniosku w języku niespecjalistycznym.
Ponadto do naszego wniosku powinien być dołączony cały komplet pełnomocnictwa, jak i dowodu, który potwierdza uiszczenie opłaty skarbowej. Kolejnym konieczny dokument to oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa. Należy również pamiętać, że wniosek należy złożyć już przed uruchomieniem instalacji – dotyczy tych nowo wybudowanych czy przebudowanych.